Mina första klänningar.

Hejsan!

Det är fantastiskt roligt att nu få visa mina två första klänningar som jag sytt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här är den första! Det är ett tyg från Olssons tyger i Örebro, materialet är en blandning av bomull och lin. Otroligt att jobba med och jag tycker verkligen om hur det ligger på kroppen och hur det faller.
Jag behövde ca 2.5 meter.

Okej, det jag har lärt mig nu under min första klänning är ca allt. Jag har en mamma som kan sy och det var ju otroligt mycket underlättande! Hur bra som helst. Jag frågade massor och har lärt mig massor.

Det som jag tyckte var roligast var att pressa/stryka plagget under tiden. Jag tycker det är kul att se under tiden hur det ser ut och hur fint det blir. Jag sicksackade runt alla delar innan jag började. Livet är väldigt fint tycker jag, jag gillar att man syr in i både ryggen och på framsidan precis under bysten. Blir väldigt fin form.

Jag sydde fållen för hand, det blev väldigt snyggt! Och jag la upp den en hel del för att få precis rätta längden, ca 9 cm. Den slutar precis ovanför knäet och det är en väldigt bra längd tycker jag, det är så jobbigt med för korta klänningar.

Dragkedjan var som väntat lite knepig. Vi hade dock en fot till symaskinen för det så det gick bra, men var tvungen att göra om ena sidan en gång. 🙂 Men lättare än jag trodde faktiskt, jag hade sett framför mig hur himla svårt det skulle vara. Skönt!

Runt hals och armar la jag upp ca 1 cm runt hela och sydde också där för hand.

Jag är över det hela taget väldigt nöjd med min första klänning. Jag blev klar i förrgår och jag började på min andra klänning morgonen efter 🙂 Här kommer den!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Denna gick betydligt mycket snabbare! Dock så gillade jag inte tyget till den här klänningen. Jag köpte det på IKEA för 49 kr metern och älskar mönstret. Men det är väldigt tjockt och, det är ju ett gardintyg. Men jag ska tvätta den och hoppas på att den blir lite mjukare och kanske ta in den lite grann. Men jag la till fickor på denna och det tyckte jag verkligen om!

Nu har jag köpt lite mer tyg, i ren bomull till en till klänning, kanske lite annorlunda modell denna gång och till en blus! Pepp! 🙂

Jag är så glad över att min allra första klänning blev så bra! Inte för liten och att den inte ser hemmasydd ut! Jag älskar linet och kommer troligtvis försöka få tag på mera lin/bomullstyg att sy mer i. Nu har jag blodad tand och kommer absolut sy mer! 🙂

Detta är ett inlägg av ca 5 stycken som kommer komma med bilder på mina projekt jag gjort. Det har inte blivit av att jag har tagit kort, men idag sprang jag och Robin ut i snön och tog kort på alltsammans. 🙂 Inlägg kommer!

Lämna en kommentar