1 advent

Hej! Första advent! Att det går så himla snabbt, det är inte klokt. I mitt huvud så är det bara oktober fortfarande. Det är ju nämligen inget vidare julväder här nere i Malmö. Det är i och för sig ganska kallt nu, men det är ju ingenting mot det jag är van vid sen jag var liten, med snö och kylan.

Jag har tänkt lite på vad jag kan göra som en sorts adventskalender, och jag är inte sugen på att göra något som kräver så himla mycket tid, om ni förstår vad jag menar. Något enkelt som sprider lite skön julkänsla. Då kom jag på! Jag kommer varje söndag skriva ner ett citat från en bok som har jultema. En liten text som jag tycker är mysig. Och lite mysiga bilder. Så här kommer första dosen av julmys här på bloggen!

”Nu ligger det stora vintermörkret över Junibacken, snart ska det bli jul. Madicken och Lisabet pratar om det varje kväll.
– Vad det är bra att det finns jul, säjer Madicken. Det tycker jag är det bästa som di har hittat på nån gång.
– Apselut, säjer Lisabet.
Och de skakar sina spargrisar och hör att det låter som mycket pengar i dem. Av det där skramlet ska det bli julklappar, det är därför det skramlar så trevligt.

De har en almanacka på väggen i barnkammaren. Varje morgon rycker de bort ett blad och vet att nu är det en dag närmare jul.
I skolan känns det också att julen är nära. Fröken läser julberättelser, och de får lära sig julsånger. Madicken kommer hem och sjunger dem för Lisabet.

Nu börjar den snöiga stormen sin färd,
kring dalar och fjäll här o Norden,

sjunger hon.

Som ni kanske vet är detta ett citat ut ”Jullov är ett bra påhitt, sa Madicken” av Astrid Lindgren med bilder av Ilon Wikland. Detta är en bok jag måste läsa varje år för att julkänslan ska infinna sig. Mys!

2d0d9df4f444ab27cfedeedb372a0699 6ac54e547656e715c07bbc0c2aaf0d85 632bf9b9a1c6130e4a1652b8651b42fc

 

Hoppas ni får en fin första advent, jag ska öva lite, sen ska jag och hjärtat på bio! Tredje delen av Hungergames, ska bli jättemysigt. Och ikväll blir det nog bara mys och stickning. Puss på er!

Kommentera

