Känn dig framgångsrik!

Håller som sagt på att läsa ”Bli en vinnarskalle”  av Olof Röhlander och har kommit ungefär halvvägs i boken. Helt fascinerad av hur han tänker och hur man kan tänka på ett sätt som gör att man tror mer på sig själv, blir mer fokuserad och mer framgångsrik.

Jag läste ett kapitel på tåget hit till Motala som heter ”Definiera din egen framgång.”
Han skriver att framgång är allt. Och ja, när jag först läste det så blev jag lite skrämd och osäker på om det verkligen är bra att läsa sådant, eller om det är klokt av honom att skriva det… Men, det han menar är att man kan definiera vad som helst som en framgång. Det kan vara precis vad som helst. Till exempel: Läsa ut en bok, starta en blogg, besegra en sjukdom, anpassa dig till nya förutsättningar eller känna att du duger vart som helst, bara du är dig själv.

Allt det går att se som framgångar. Om man klarar av något av det så är man framgångsrik!

Man får liksom skapa sin egen framgång. Precis som Olof skriver i sin bok om Ernest Hemmingway. Han skrev en gång när han var liten: ”I intend to travel and write” och det var ju det han gjorde senare i livet. Så han var framgångsrik!

En övning som finns i boken är att skriva ner det, dokumentera sina mål. Såhär:

1. Jag har för avsikt att …. idag.

2. Jag har för avsikt att …. den här veckan.

3. Jag har för avsikt att bli/vara/verka för…. i mitt liv.

Första steget är att definiera sin egen framgång genom att fundera över sina avsikter och nästa är att skriva ner dem. 🙂

Alla är framgångsrika! Puss!

Kommentera

